Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Hemos voert vernieuwingen door in Orca

NIEUWS
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Guus van Rijswijck, maandag 18 maart 2019
91 sec


Hemos heeft verschillende vernieuwingen doorgevoerd in de Over Rijd Chassis Aanbouw (ORCA). De vernieuwingen zijn doorgevoerd in de bediening, de gieken en de giekdraaikolom.


De Orca is een is een hydraulische giekaanbouw met een snelwisselsysteem. De driedelige giek heeft een bereik tot 8 meter en is geschikt voor montage van diverse werktuigen zoals maaiers, stootreinigers en frezen. Foppe Mosterman van Hemos: 'Het is mogelijk om deze giekaanbouw binnen vijf à tien minuten aan een trekker te bevestigen door over het chassis heen te rijden en het snelwisselsysteem aan te koppelen.'

Bediening
De bediening gaat nu via een Parker Iqan can bus systeem, met 2 compacte joysticks, vertelt Mosterman. 'Deze zijn in een al volledig ingedeelde tractorcabine makkelijker te plaatsen. Dat gebeurt in combinatie met een touchscreen en in de cilinders geïntegreerde positiesensoren, waarmee de giekfuncties kunnen worden gecombineerd. De cilinders kunnen op het einde van de slag worden gedempt en de drukregeling van de zweefstand kan worden aangepast op de positie van de giek.'

Gieken
Ook bij de gieken zelf zijn veranderingen doorgevoerd: de slangen en leidingen zijn bij de nieuwe uitvoering volledig in de 3-delige giek weggewerkt. 'Dit resulteert in heel mooie strak afgewerkte giek zonder leidingen aan de buitenzijde, die vaak na verloop van tijd beschadigd raken. Voor de maaizuigcombinaties wordt de zuigbuis op de giek geplaatst, voor een maximaal zicht langs de giek en meer ruimte om te maaien tussen bomen, palen of andere obstakels.'

Draaikolom
Ook de draaikolom van de giek is volledig veranderd, vertelt Mosterman. 'Sinds de beginjaren 90 heeft Hemos het zwenkwerk met twee trekkende cilinders met een ketting om een kettingwiel midden onder de draaikrans toegepast op de stobbenfrezen en later ook op de ORCA. Dit zwenkwerk is vervangen door een draaikrans met buitenvertanding en zeer sterke zwenkmotor die ook op graafmachines wordt toegepast. De vertandingen van het rondsel van de zwenkmotor en de draaikrans zijn volledig afgedicht en draaien in smeervet. De draaikrans is van speciaal hoogwaardig staal en heeft een dubbele kogelrij voor een lange levensduur,' aldus Mosterman.

Maximaal zwenkbereik
Nu er geen zwenkcilinders meer in het chassis onder de trekker zijn, is er veel meer ruimte voor de slangen vanuit de gieken door het frame richting pompunit achter de tractor. 'Het zwenkbereik kan worden gemaximaliseerd op de combinatie met de trekker, voor en naast de tractorcabine. Dit gaat meestal richting 235°.'

Slangen weggewerkt in frame
Alle hydrauliekslangen zijn volgens Mosterman weggewerkt in het frame, zodat de bestuurder goed zicht behoudt, vertelt Mosterman. 'Tijdens transport klapt de giek naar achteren en blijft deze onder de maximale transporthoogte.' Mosterman laat verder weten dat Hemos voor het werken met een maaikorf op de Orca een extra functie levert, waarmee de tractor automatisch een vooraf in te stellen (maaikorf-)afstand vooruit kan rijden.



LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
ETW-verdiepingsdag: Verplanten van bomen
woensdag 16 oktober 2024
Fleetexpo
woensdag 13 november 2024
t/m donderdag 14 november 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER