Whatsapp Facebook LinkedIn RSS feed

Nieuwe Timberwolf zet tanden in oud, keihard beukenhout

ARTIKEL
TUIN- EN PARKTECHNIEK
Facebook Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, donderdag 21 augustus 2025
235 sec


De TW 280HBD

De redactie stond erbij toen Snijder Boomverzorging in Hendrik-Ido-Ambacht met de allernieuwste houtversnipperaar TW 280HBD van Timberwolf een oude beuk te lijf ging. Zou deze snipperaard het keiharde hout kunnen verwerken?

De nieuwe TW 280HBD  Dik, droog hout wordt gretig naar binnen geslikt
De nieuwe TW 280HBD Dik, droog hout wordt gretig naar binnen geslikt

Eigenaar Erik Snijder van Snijder Boomverzorging is boomverzorger in hart en nieren. Zestien jaar was hij, toen hij in dit vak startte, en nu richt hij zich al ruim negentien jaar louter op het onderhouden en verwijderen van bomen. 'Voor een klimmend boomverzorger is goed eten en drinken van belang,' vertelt hij desgevraagd. 'En een goede nachtrust. Ik ga niet naar een sportschool; dit vak is al topsport. Mijn mentale gezondheid vind ik veel belangrijker, anders val ik boven in de boom terug op de opgebouwde routine. Ik wil geconcentreerd zijn om dit werk veilig te kunnen uitvoeren.'

Erik Snijder van Snijder Boomverzorging

Ecologische kap

Ditmaal neemt Snijder een dode, circa zeventigjarige beuk onder handen. 'De aanleg van de tuin bij deze villa is de beuk noodlottig geworden,' licht hij toe. 'Het gebruikte materieel bij de aanleg en de ophoging van de fraaie tuin heeft de bodem te veel verdicht. Daarnaast is er iets in de waterstand in het wortelgestel veranderd door de ophoging. En daar kan een beuk slecht tegen. De eigenaar heeft met de beuk, die al vijf jaar dood is, een emotionele band. Daarom vroeg hij me om een ecologische kap te realiseren. Daarbij laten we de dikke stam met kapstokken staan. Na verwering moet zoiets een natuurlijk paradijs vormen voor insecten, vogels, zwammen en mossen.'


Keihard beukenhout

Snijder vervolgt: 'Ik vel en onderhoud samen met een vaste collega vrijwel uitsluitend bomen in lastige situaties. Daarbij maak ik gebruik van de SRT- en de DRT-klimtechnieken. Bij voorkeur werken we met een Smart Rigging Winch om de gezaagde stukken hout naar beneden te leiden. De zwaartekracht helpt daarbij. We staan met een headset voortdurend met elkaar in contact. In deze situatie hebben we rijplaten op het fraaie gazon gelegd, zodat we dit onbeschadigd kunnen achterlaten. Ik doe dit werk zowel voor particulieren als voor aannemers en daarbij werk ik al vijftien jaar met Timberwolf machines . Vorig jaar was ik een van de eersten die de nieuwste emissiearme hybride Timberwolf TW 280FTR -versnipperaar had gekocht. Deze staat op rupsbanden en werkt zowel op accu's als op benzine. De dikke beukentakken bij deze aangenomen opdracht zijn echter dood en droog, dus ik had dringend behoefte aan een nog sterkere, maar relatief ook lichte machine om dit keiharde beukenhout te versnipperen. Seb Merckx van Timberwolf meldde mij desgevraagd hiervoor met de Timberwood TW 280HBD een oplossing te kunnen bieden. Het gaat om een compleet nieuwe dieseluitvoering, die wij vandaag mogen uitproberen.'


Het massieve mes op de versnipperschijf

Regeneratieproces

Accountmanager Seb Merckx heeft ondertussen de 1317 kilo wegende TW 280HBD-houtversnipperaar ontkoppeld van de trekhaak van zijn pick-up. Het laadplatform van de invoertrechter heeft hij uitgeklapt en de stabilisatiepoten uitgedraaid. Merckx vertelt: 'Dit is de eerste maal dat ik deze nieuwe versie in Nederland demonstreer. Een nieuwe 55 pk Hyundai DM01-dieselmotor drijft deze machine aan. Het is een schone motor die met een DPF-regeneratieproces werkt. Dit brandt het roetfilter indien nodig schoon, maar deze techniek gaat wel gepaard met enig oponthoud van zo'n twintig minuten. Bij deze dieselmotor werkt dat echter anders. Een beeldscherm toont de mate van vervuiling en de tijdsduur voordat dat het regeneratieproces automatisch opstart. Je kunt de regeneratie van het roetfilter zelfs, kort, uitstellen of juist vervroegd laten starten. Zo kan een gebruiker het roetfilter op de zaak of tijdens een koffiepauze regenereren, zodat er tijdens het versnipperen geen oponthoud is. Deze geboden mogelijkheid is natuurlijk zeer interessant voor bedrijven die deze schone, compacte en krachtige versnipperaar gaan verhuren.'


Seb Merckx van Timberwolf

Meer foefjes

Deze nieuwe houtversnipperaar biedt nog meer interessante foefjes. Merckx wijst erop dat de machine geen gashendel heeft om het toerental tijdelijk te verlagen. Deze heeft plaatsgemaakt voor schakelaars. Zowel links als rechts van de invoertrechter zit een niet te missen blauwe en een groene knop. Raak je dit groene plaatje een halve seconde aan, dan is het versnipperdeel vrijwel meteen bedrijfsgereed. Door het blauwe plaatje drie seconden ingedrukt te houden, daalt het toerental van de versnipperschijf, en daarmee uiteraard ook het brandstofverbruik en het geluidsniveau. Verder is er sprake van een nieuw bedieningsscherm, waarop je alle informatie kunt vinden. Je kunt nu de versnipperaar ook verbinden met je smartphone. Dit gebeurt via de IQANgo-app. De gebruiker kan hiermee een volledige diagnose stellen van de hakselaar. Is er toch nog iets niet duidelijk, dan kan de dealer op afstand inloggen in de versnipperaar, mits de gebruiker verbonden is via de IQANgo-app.


'Een relatief dunne uitblaaspijp met reflector'

Wat mij verder opvalt, is de relatief dunne uitblaaspijp met reflector. Merckx geeft hiervoor als verklaring: 'Er zitten twee korte messen op de schijf, dus niet een mes over de gehele straal van de versnipperschijf. Dit mes knipt het ingevoerde hout eerst aan de ene zijde van de stam op het vaste mes en een fractie later, na een halve omwenteling, met het tweede mes aan de andere zijde. Hierdoor blijven de houtsnippers kleiner dan conventioneel. Hierdoor zag Timberwolf kans de opening in de versnipperschijf, waar de snippers doorheen moeten, klein te houden. Dankzij de kleinere houtdelen volstaat een smallere buis, waarbij door het venturi-effect de luchtstroomsnelheid toeneemt.'

Versnipperdeel

Daarop toont Merckx ook het inwendige van het sensorbeveiligde versnippergedeelte. Drie V-snaren drijven het versnippergedeelte aan. Het ingevoerde hout wordt haaks op de invoerrichting afgeknipt. De onderste en de bovenste doorvoerrollen worden hydraulisch aangedreven. Alles wat je ziet oogt massief en degelijk. De massieve en gemakkelijk verwisselbare stalen messen hebben ruim voldoende materiaal om ze een flink aantal keren te kunnen slijpen. Bovendien laten ze zich eenmaal omdraaien als de ene zijde van de messen tot de markering is weggeslepen is. Een dikke, massieve pasbout zorgt ervoor dat je de messen altijd goed uitgelijnd kunt herplaatsen.


Kort hikken

Wat zo mogelijk nog sterker is dan de Hyundai-dieselmotor, uitgerust met compleet diagnostisch systeem, is een goed functionerend no stress-systeem. Ten opzichte van eerdere versies heeft Timberwolf dit verder geoptimaliseerd. Het goed functioneren hiervan is hoorbaar als Snijders' vaste collega een tak ter dikte van een bovendij in de machine steekt. Het lijkt net alsof de versnipperaar steeds even hikt, om het harde, droge beukenhout naar binnen te werken. Dit wordt automatisch aangestuurd door de boven- en onderrol, wat ervoor zorgt dat het geheel niet vastloopt. Merckx adviseert hierbij overigens om met het dunste eind van een dergelijk dik stuk stam te beginnen; dan functioneert dit no stress-systeem namelijk hoorbaar nog beter. Dunner hout met zijtakken voert de machine met gemak zelfstandig in. Merckx: 'De maximale invoerbreedte is 280 millimeter en je kunt hout invoeren met een diameter tot 210 millimeter. De 36 liter-dieseltank is van doorzichtig kunststof, zodat je in een oogwenk ziet hoeveel brandstof er nog in zit. Vanwege brandpreventie van eventuele begroeiing heeft de rvs-uitlaat een plek boven op de machine.'


Zeer krachtig

Na ongeveer twee uur werken zijn de dikste stukken beukenhout verwerkt. Erik Snijder, die weer afgedaald is uit de boom, zet de dieselmotor uit. Hij en zijn vaste collega zijn het er roerend over eens dat de machine zijn werk perfect gedaan heeft.


Timberwolf
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel
tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
Webshop
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER