| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fransestraat 41 6524 HT Nijmegen KvK 10032693
Fysiek abonnement
Over ons Duurzaamheid & NWST Contact Digitaal abonnement Abonneren nieuwsbrief Het team Redactionele spelregels Adverteren Algemene voorwaarden Disclaimer Privacy Cookies Verschijningsdata
|
Boomvriendelijk fietspad met betonelementenvrijdag 24 maart 2023Gekoppelde betonelementen beter voor wortels dan asfalt Door wortelopdruk kan een gelijkmatig fietspad veranderen in een hobbelpad vol scheuren. Bomen worden vaak verantwoordelijk gehouden voor deze overlast. Fietspadenleverancier Easypath draaide de vraag om: welke invloed hebben fietspaden eigenlijk op bomen?
Easypath onderschrijft het belang van boombehoud in de stedelijke omgeving. Jim Brouwer, commercieel directeur: 'Wanneer het gaat om klimaatadaptatie willen we die bomen zoveel mogelijk in stand houden.' Omdat fietspaden en bomen vaak in elkaars vaarwater zitten, wilde het bedrijf weten of de betonelementen die zij leveren de ontwikkelingskansen voor bomen belemmeren. Om dat uit te zoeken werd Bomenwacht Nederland ingeschakeld.
'Een stadsboom wordt gemiddeld 40 jaar,' vertelt boomspecialist Ronald van den Brink van Bomenwacht Nederland, 'en dat is veel te kort, want een boom gaat pas na die veertig jaar echt zijn baten leveren.' Bomenwacht deed onderzoek om te achterhalen wat de Easypath betonelementen voor invloed hebben op de ontwikkeling van boomwortels, en hoe dat is in vergelijking met asfalt- en tegelpaden. Vergelijkend onderzoek Het onderzoek startte in 2021 in Wageningen, Teylingen, Haarlem en Amstelveen. In Wageningen en Teylingen ging het om paden van gekoppelde betonplaten uit 2006 en 2013. Verder werd een traditioneel fietspad in Haarlem onderzocht. In Amstelveen wilde men een traditioneel fietspad vervangen door de gekoppelde betonelementen. De onderzoekers voerden een groeiplaatsonderzoek uit, waarbij ze een aantal bomen beoordeelden en de bodem direct naast en onder de fietspaden onderzochten. 'Hoe liggen de fietspaden er nu bij met de bomen die er langs staan, is er hinder van wortels, gaan die wortels eronder, hoe dik zijn die, wat is de kwaliteit van de groeiplaats, en zo meer', legt Van den Brink uit. 'En hoe verschilt dat van betonelementen en asfalt-of tegels.' Ook vroeg Bomenwacht de gemeenten een vragenlijst in te vullen. Minder verdichting, meer ruimte De Easypath-elementen bleken in de vergelijking gunstig voor de bomen en ook voor het fietspad. Van den Brink: 'Het is de combinatie van minder verdichting en extra ruimte. Bij traditionele fietspaden is de ondergrond zwaar verdicht en laat minder water en zuurstof door. De wortels gaan het hogerop zoeken en groeien dan door de fundatielaag heen.'
Modulair Brouwer was verrast door de uitkomst. 'Dat we een integrale oplossing bieden die wortel- en opdrukschade voorkomt, wisten we. Maar we zijn vooral blij dat we met onze toepassing kunnen voorzien in een optimale groeiplaats voor bomen, zowel in nieuwe als bestaande situaties. Doordat onze betonelementen modulair gelegd zijn, is het mogelijk om elementen te verwijderen voor onderhoud, om de groeiplaats te optimaliseren of bomenzand toe te voegen.' Tip de redactie
|
|
OVER ONS |
Over ons |
Duurzaamheid & NWST |
Contact |
Het team |
ADVERTEREN EN ABONNEREN |
Fysiek abonnement |
Digitaal abonnement |
Abonneren nieuwsbrief |
Adverteren |
Verschijningsdata |
MEER |
Redactionele spelregels |
Algemene voorwaarden |
Disclaimer |
Privacy |
Cookies |
Archief |
Dossiers |
GIP |
Over ons |
Duurzaamheid & NWST |
Contact |
Het team |
Fysiek abonnement |
Digitaal abonnement |
Abonneren nieuwsbrief |
Adverteren |
Verschijningsdata |
Redactionele spelregels |
Algemene voorwaarden |
Disclaimer |
Privacy |
Cookies |
ADVERTORIAL | ||
AGENDA | ||
ARTIKEL | ||
INGEZONDEN MEDEDELING | ||
NIEUWS | ||
VACATURE | ||
GIP | ||
| ||