Dreigende 'klimaatblunder' in Weizigtpark Dordrecht door kap van 118 oude bomen |
|
|
|
 |
| 123 sec |
'Ten onrechte bestaat het beeld dat de bomen ziek zijn, of dat 75-jarige bomen aan het einde van hun levensduur zijn.'
Bewonersgroep Natuurlijk Weizigt heeft ruim 1600 handtekeningen verzameld onder de petitie voor het behoud van zoveel mogelijk bomen. 'De 118 veelal oude, bijna monumentale bomen vervangen door 145 bonenstaakjes is een hele slechte ruil. Een volgroeide oude boom heeft duizenden keer meer bladoppervlak dan een dun jong exemplaar, en heeft alleen daarom al een enorme waarde', aldus een woordvoerder namens de bewonersgroep.
Het Weizigtpark in Dordrecht, foto: Natuurlijk Weizigt |
De gemeente Dordrecht houdt vast aan uitvoering van het plan uit 2017 omdat het bijna 75 jaar oude park 'aan een facelift toe' is: 'De ingang van het station aan de kant van het park kwam pas nadat het park was aangelegd. Daardoor was het lastig om de paden goed op elkaar aan te sluiten. Het station is niet voor iedereen goed te vinden. Daarnaast zijn er nog andere problemen. Denk aan de kwaliteit van bomen en struiken, de banken, bruggen, paden en ook de sociale veiligheid. Kortom het park is aan vernieuwing toe.'
|
'Een volgroeide oude boom heeft duizenden keer meer bladoppervlak dan een dun jong exemplaar, en heeft alleen daarom al een enorme waarde'
| |
|
'Slechte kwaliteit bomen door leeftijd en wateroverlast'
De plannen behelzen onder meer een ruim plein, bredere paden, en een betere toegang tot het station en de fietsenstalling. Bovendien, beroept de gemeente zich op een onderzoek onderzoek waaruit zou blijken dat de kwaliteit van veel bomen in het Weizigtpark 'matig tot slecht' is. 'Een mogelijke oorzaak hiervan is de leeftijd en jarenlange wateroverlast', aldus gemeente Dordrecht. Er is een kapvergunning aangevraagd en verleend, en volgens de planning wordt het komende najaar gestart met de bomenkap.
'Schaduw van grote kronen juist belangrijk'
Natuurlijk Weizigt vindt het plan uit 2017 'niet meer van deze tijd, waarin het vergroten van biodiversiteit, schaduw van grote kronen en opslag van CO2 juist zo belangrijk zijn om klimaatverandering en hittestress tegen te gaan. Zoveel asfalt in een verder kaal park zorgt voor vervlakking, verstening, ecologische verarming en achteruitgang in klimaatbestendigheid.' De vermeende slechte kwaliteit van de bomen is volgens hen een drogreden. 'Ten onrechte bestaat het beeld dat de bomen ziek zijn, of dat 75 jarige bomen aan het einde van hun levensduur zijn.'
Excursies IVN
IVN Dordrecht organiseert regelmatig excursies in het park en vermeldt over het bomenbestand: 'Van het uitgebreide assortiment plantenrassen valt bijvoorbeeld een twintigtal monumentale eiken op, die zijn gehandhaafd bij de aanleg van het park en die voor het eiland uniek zijn. Nergens in de stad staat zo’n groot aantal op een kleine oppervlakte. Daarnaast staan in het park zeldzame bomen. De meest bijzondere zijn de moerascypres, zilverdoorn en oosterse plataan. Naast de vijver staan kaukasische vleugelnotenbomen.'
|
'Bovendien is het park onderdeel van de Stedelijke Ecologische Structuur, waardoor het essentieel is voor migratieroutes van flora en fauna naar andere natuurgebieden'
| |
|
Migratieroute vleermuizen
Ook vermoedt de bewonersgroep dat de Wet Natuurbescherming niet wordt nageleefd: 'Het park blijkt van bijzonder groot belang voor beschermde vleermuizen. Bovendien is het park onderdeel van de Stedelijke Ecologische Structuur, waardoor het essentieel is voor migratieroutes van flora en fauna naar andere natuurgebieden. Ook is het park, behorend bij Villa Weizigt, door de provincie aangemerkt als Landgoed biotoop, waardoor het als uniek cultureel erfgoed bescherming verdient.'
Fietspaden als autowegen
De bewonersgroep is niet tegen herinrichting van het park als zodanig, maar wil 'een onomkeerbare natuur- en klimaatblunder' voorkomen: 'Met een kleine aanpassing aan de modulaire stalling hoeft autoverkeer niet dwars door het park maar kan de huidige bevoorradings- en calamiteitenroute langs het spoor behouden blijven. Verder hoeven de paden niet als autowegen te worden uitgevoerd en boomwortelvriendelijke fietspaden zouden bovendien een heel aantal bomen sparen.'
Natuurlijk Weizigt rekent erop dat de gemeente de beloofde vervolggesprekken over alternatieve plannen nakomt, en is in afwachting daarvan in gesprek met politieke partijen.
LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
|
 |
|
Cornelia Veldman
Tuesday 23 August 2022 |
|
In alle publicaties over de voorgenomen bomenkap in het Weizigtpark in Dordrecht lees ik dat de gemeente zich beroept op onderzoek waaruit zou blijken dat de te kappen bomen in slechte staat verkeren. Nu weet ik uit ervaring dat rapporten gemaakt in opdracht van een belanghebbende partij vaak de voor die partij gewenste uitkomst geven. De gemeente wil de fietspaden verbreden en daarvoor moeten de bomen plaats maken. Dus: Wie heeft dat onderzoek uitgevoerd, wat staat er precies in dat rapport (onderbouwing) en zijn alle (118) te kappen bomen onderzocht door een gecertificeerde boomconsultant/expert? |
|
|
Tip de redactie
|