| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fransestraat 41 6524 HT Nijmegen KvK 10032693
Fysiek abonnement
Over ons Duurzaamheid & NWST Contact Digitaal abonnement Abonneren nieuwsbrief Het team Redactionele spelregels Adverteren Algemene voorwaarden Disclaimer Privacy Cookies Verschijningsdata
|
Opmerkelijk: portret als eerbetoon in een levende beuk op landgoed Overcingelwoensdag 2 november 2022Bomenstichting: 'Maar toont dit ook respect voor de beuk?' In Assen is op landgoed Overcingel een portret in een levende boom gebeiteld. Als eerbetoon aan de overleden persoon en op initiatief van een kunstpodium. Eigenaar het Drents Landschap een een boomexpert stelden voorwaarden en gaven hun zegen aan het project.
Het is het portret van de drie jaar eerder op negentigjarige leeftijd overleden Henk van Lier Lels, de laatste eigenaar van het landgoed. Het portret is bedoeld als een eerbetoon aan de heer Van Lier Lels, die volgens de initiatiefnemers veel heeft betekend voor de gemeente Assen en zijn inwoners. Kunstpodium Campis nam het initiatief voor het portret in een levende boom. Het werd uitgevoerd door beeldhouwer Gert Sennema.
Het landgoed is eigendom van Het Drents Landschap. Zij vonden het niet vanzelfsprekend om een kunstwerk in een levende boom te beitelen, en daarom werd een dendroloog ingeschakeld. Eerst werd een geschikte boom uitgezocht: niet van grote historische waarde of deel van een laan, maar wel oud en gezond. De keuze viel op een beuk die haaks op een historische laan staat en een respectabele leeftijd heeft. De egale bast en het spinthout vormen volgens het Drents Landschap een geschikt 'canvas' voor de beeldhouwer. De boomexpert bepaalde dat het werk niet groter mocht worden dan A4 en niet dieper dan vijftien centimeter. De kunstenaar gaat ervan uit dat het portret er ongeveer twintig jaar over zal doen voor de boom het in zich opneemt. 'Dan zal het portret nog wel voortleven in de boom, maar niet meer te zien zijn van buitenaf. Je doet de natuur eigenlijk geweld aan, maar mijn zonden worden vergeven. De natuur overwint en dat vind ik een heel mooie troostrijke gedachte.' Dikrandtonderzwam Bij de Bomenstichting roept dit beeldhouwwerk in een levende beuk een andere reactie op en in een LinkedIn-post klinkt het: 'Een wond van vijftien centimeter diepte kan zonder problemen geïnfecteerd raken met een houtparasitaire schimmel, bijvoorbeeld dikrandtonderzwam. Het zogenaamde rijphout van de beuk is met die diepte bij een oude beuk vrijwel zeker blootgelegd. Dit hout is dood en kan zich niet actief meer verdedigen. De wond zal wel met nieuw weefsel overgroeien maar een infectie zal inwendig voortwoekeren. Als het portret over twintig jaar overgroeid is en achter nieuw hout is verdwenen, dan zal de infectie van dikrandtonderzwam vermoedelijk zover doorgegaan zijn dat we nog enkele jaren van de vruchtlichamen kunnen genieten voordat de boom bezwijkt.'
Ook andere bijdragers op LinkedIn vinden een levende boom-kunstwerk niet voor herhaling vatbaar: 'Straks gaan meer lui bomen te lijf', schrijft iemand. Een ander doet een oproep om de wond te conserveren en zo tegen infecties te beschermen. Marc Meijer van Norminstituut Bomen besluit: 'Een mooi stuk stam van een gevelde boom had hetzelfde mooie beeld gegeven.' Tip de redactie
|
|
OVER ONS |
Over ons |
Duurzaamheid & NWST |
Contact |
Het team |
ADVERTEREN EN ABONNEREN |
Fysiek abonnement |
Digitaal abonnement |
Abonneren nieuwsbrief |
Adverteren |
Verschijningsdata |
MEER |
Redactionele spelregels |
Algemene voorwaarden |
Disclaimer |
Privacy |
Cookies |
Archief |
Dossiers |
GIP |
Over ons |
Duurzaamheid & NWST |
Contact |
Het team |
Fysiek abonnement |
Digitaal abonnement |
Abonneren nieuwsbrief |
Adverteren |
Verschijningsdata |
Redactionele spelregels |
Algemene voorwaarden |
Disclaimer |
Privacy |
Cookies |
ADVERTORIAL | ||
AGENDA | ||
ARTIKEL | ||
INGEZONDEN MEDEDELING | ||
NIEUWS | ||
VACATURE | ||
GIP | ||
| ||