| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fransestraat 41 6524 HT Nijmegen KvK 10032693
Contact
Het team Digitaal abonnement Abonneren Redactionele spelregels Adverteren Verschijningsdata Algemene voorwaarden Disclaimer Privacy Cookies
|
Boomverzorger Zwienenberg: 'Deze Merlo-verreiker is in meerdere opzichten een echte verrijker'maandag 21 december 2020Anticiperen op onverwachte stilstand of interventies met compacte roterende Merlo-verreiker Merlo en De Lille, de importeur van dit merk voor de Benelux, zetten vol in op de boomverzorgingsmarkt. Dat doen ze met de roterende Roto-verreiker en de starre verreiker Turbofarmer. CEO Stijn De Lille doet uitgebreid verslag van de Merlo-machines.
Het snoeien en vellen van bomen met een verreiker met zaagkop wint terrein, waar dat mogelijk is in verband met de veiligheid en efficiëntie. Merlo liep al in de jaren zeventig voor de muziek uit met een prototype van een roterende verreiker, maar de markt was er destijds nog niet klaar voor. Pas in 1990 zou de eerste Roto 25.11 verschijnen. In 1985 zette de fabrikant een belangrijk landmark met het model Panoramic. Voor het eerst werden de motor en cabine links en rechts van de machine ingebouwd, met de mast laag in het midden, waardoor je vanuit de cabine een panoramisch uitzicht had. Heden Inmiddels staan alle Merlo-verreikers bekend om het goede overzicht voor de bestuurder. De mast ligt tegenwoordig onder het niveau van de cabine, zodat er geen dode hoeken zijn als je met de Merlo-verreiker over de weg rijdt. Andere voordelen zijn de compactheid, de vlotte wendbaarheid en het gebruikersgemak. En de ontwikkelingen bij Merlo gaan door: met de interface van de verreiker heeft de bestuurder steeds meer informatie over de machine en wordt het werkproces actief begeleid. Importeur De Lille, die het hele Merlo-gamma vanuit het Belgische Lendelede distribueert naar een veertigtal dealers, waaronder circa de helft in Nederland, onderscheidt zich door zijn technische ondersteuning en tools. Onder de tools vallen het door De Lille ontwikkelde vlootbeheersysteem en pechpreventiesysteem. In de boomverzorging worden van Merlo met name de starre verreiker Turbofarmer TF 45.11 gebruikt, met een maximaal hefvermogen van 4,5 ton en een maximale hefhoogte van 11 meter, en de roterende Roto R 50.30 en Roto R 70.24.
Roterende verreiker Merlo Roto De roterende modellen uit de nieuwe modular range (de machines zijn gemoduleerd) deden hun intrede in 2018 op de Intermat-beurs in Parijs. De eerste exemplaren werden geleverd in 2019. Net als de starre Merlo-verreikers werken ze met een in alle richtingen draaiende klem-zaagkop. Dankzij het vernieuwde veiligheidssysteem van de modular-serie kan de mast bij een te zware last niet alleen ingetrokken worden, maar je kunt hem ook heffen, wat een vlucht verkortende beweging is. Een sterk punt van de Merlo Roto, dat verder alleen voorkomt bij grote kranen zoals Liebherr of Palfinger, is dat de machine variabel kan stempelen; hij meet de kwaliteit van de ondergrond. Je hoeft dus nooit meer te gokken, want de interface geeft aan wanneer er voldoende druk op de ondergrond is om te stempelen. Als de verreiker draait naar een punt waar de stempelpoot nog niet op de juiste plek staat, afgestemd op de bodemdruk die ontstaat door deze draai, stopt de machine automatisch met de roterende beweging. 'Een sterk punt van de Merlo-Roto, dat verder alleen voorkomt bij grote kranen, is dat hij variabel kan stempelen' Starre verreiker Merlo TF 45.11 Met de Merlo Turbofarmer, die op de landbouw gericht is, mag commercieel vervoer verricht worden. Hieronder valt bijvoorbeeld het trekken van een zware trailer of een houtversnipperaar. Binnenkort wordt dit model op kenteken gezet als landbouwtrekker, ook in Nederland. Het trekvermogen van de Merlo Roto beperkt zich tot zo'n 3,5 ton. Zowel de Turbofarmer als de Roto heeft een maximumsnelheid van 40 km per uur. Bediening Zoals alle Merlo-machines worden de verreikers bediend met een kruishendel met vier bewegingen. Bij de Turbofarmer gaat het om één joystick. Deze activeert zowel de klembediening als alle bewegingen, zoals roteren, heffen en in- en uitschuiven. Bijzonder is dat de technologische ontwikkeling van de roterende verreikers niet zo ver af staat van de technologie van telekranen. De Merlo Roto-verreikers zijn namelijk net als grote telekranen uitgerust met twee joysticks. Afhankelijk van de kennis en kunde van de bestuurder kan met deze aparte bediening simultaan de klem bediend worden en worden bewogen. De Lille legt uit: 'De Merlo Roto onderscheidt zich doordat deze is uitgerust met meerdere hydraulische pompen. De roterende cabine heeft zijn eigen hydraulische pomp, waardoor het oliedebiet - dat de bewegingssnelheid beïnvloedt - minder wisselt. De bestuurder heeft daardoor veel betere controle over alle bewegingen, zeker wanneer hij simultane bewegingen moet maken.' Roto: geveerde onderlaag Bij het snoeien van bomen is het een groot voordeel dat de machine zichzelf kan verplaatsen over de weg en er geen dieplader hoeft te worden ingezet. Naast dit transportvoordeel kan een autonoom rijdende machine ook over moeilijk begaanbare wegen rijden en lastige locaties bereiken. De Merlo Roto verplaatst zichzelf en is doorontwikkeld met EAS (electronic active suspension), oftewel een volledig geveerde onderlaag. Hierdoor kan er comfortabel mee gereden worden. De Lille: 'Binnen het veringsysteem zijn de assen niet star verbonden met het chassis; ze veren op hydraulische cilinders door middel van stikstofaccumulators.' Ook maakt deze ontwikkeling verticale stijging en daling mogelijk bij stilstand. Zo kun je bij wegzakken in de modder een wiel 'bij drukken', zodat de machine hoger van de grond af komt. De Lille: 'De veerweg bedraagt circa 13 cm. Hiermee is elk wiel afzonderlijk corrigeerbaar.' De Merlo Roto verplaatst zichzelf en is doorontwikkeld met een volledig geveerde onderlaag
Service In Nederland worden zowel nieuwe als tweedehands Merlo-verreikers aangeboden door de dealers. De Lille nv in België legt zich bovendien toe op langetermijnverhuur en heeft een speciale technische ondersteuner aangewezen voor zijn dealernetwerk, Sasa Obradovic. Daarnaast staat marketing- en technisch adviseur Vincent Christiaens de klanten bij. Geen onverwachte stilstand dankzij sensoren Als ondersteunende tool heeft De Lille zelf een vlootbeheersysteem ontwikkeld, DL Connect. Dit systeem leest gecodeerde signalen van de machine uit en vertaalt deze naar begrijpelijke meldingen en informatie. Met dit online platform voor computer, tablet en telefoon kunnen de machines realtime gevolgd worden: het verbruik, het gebruik, de locatie, de bedrijfszekerheid en de historie. Ook kunnen bestuurders voor bepaalde tijdslots geautoriseerd worden, zodat de tool meteen een antidiefstaldevice is. De Lille verklaart hoe DL Connect meehelpt om onverwachte stilstand te voorkomen: 'Binnenkort worden er TPMS-sensoren aan DL Connect gekoppeld. Daarmee kunnen de bandenspanning, het trillingsniveau, de temperatuur en de druk gemeten worden. Deze gegevens wordt zichtbaar gemaakt in de interface in de cabine.' 'De interface van de Merlo-verreikers zal de bestuurder steeds meer gemak en begeleiding bieden'
Toekomst Wat is de eerstvolgende stap in de ontwikkeling van verreikers? Hebben verreikers over tien jaar nog een bestuurder nodig? De Lille denkt dat het nog wel even zal duren voordat autonome verreikers met kunstmatige bestuurintelligentie hun intrede doen. Alle innovaties gaan namelijk gepaard met veiligheidseisen. Wel zal er volgens hem vraag blijven naar automatisering van steeds meer functies. In het model dat Merlo binnenkort lanceert, de Turbofarmer 65.9 met een maximaal hefvermogen van 6,5 ton en een maximale hefhoogte van 9 m, is een volgende stap doorgevoerd in de automatisering van de machinebewegingen. 'Als je de joystick achteruittrekt om de mast op te tillen, zal deze automatisch uitschuiven, zodat het aangebouwde werktuig een verticale rechtlijnige beweging maakt. Hetzelfde gebeurt bij het laten zakken', verklapt De Lille alvast. 'Verder biedt de interface van de Merlo-verreikers de bestuurder de komende jaren steeds meer begeleiding en informatie over wat hij het beste wel of niet kan doen om veilig, makkelijk en efficiënt te werken. Dat gebeurt door middel van smart technology$.' De Lille verwacht dat de markt voor verreikers in de boomverzorging zich gestaag zal ontwikkelen, vooral door de klimaatverandering. 'Door de langere periodes van warmte en droogte sterven meer bomen en takken af. Velwerkzaamheden en het verwijderen van dood hout zullen toenemen. Verreikers vormen hiervoor een veilige en efficiënte machinale methode.'
Tip de redactie
|
|
OVER ONS |
Contact |
Het team |
ADVERTEREN |
Digitaal abonnement |
Abonneren |
Adverteren |
Verschijningsdata |
MEER |
Redactionele spelregels |
Algemene voorwaarden |
Disclaimer |
Privacy |
Cookies |
Archief |
Dossiers |
GIP |
Contact |
Het team |
Digitaal abonnement |
Abonneren |
Adverteren |
Verschijningsdata |
Redactionele spelregels |
Algemene voorwaarden |
Disclaimer |
Privacy |
Cookies |
ADVERTORIAL | ||
AGENDA | ||
ARTIKEL | ||
INGEZONDEN MEDEDELING | ||
NIEUWS | ||
VACATURE | ||
FORUM | ||
GIP | ||
| ||